نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

اولین مرحله فروش خودرو وارداتی: اسفند 1401

اسفند 1401: نخستین مرحله پیش فروش خودرو وارداتی، از ساعت 12 ظهر شنبه 6 اسفندماه 1401، آغاز می‌شود. ثبت نام خودرو وارداتی، به مدت 6 روز ادامه داشته و نهایتا در پایان روز پنجشنبه 11 اسفندماه نیز به اتمام می‌رسد. متقاضیان خرید خودرو وارداتی، جهت ثبت نام باید سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی وزارت صمت به نشانی saleauto.ir مراجعه نمایند.

 

متقاضیان باید مبلغ 500 میلیون تومان در حساب وکالتی خود مسدود کنند، تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبت مشخص شده بر اساس خودروهایی که عرضه و ثبت نام خواهد شد مبلغ اولیه را تکمیل و واریز کنند. البته افراد می‌توانند هر زمان که بخواهند پول را از حساب شان خارج کنند، اما از نوبت نیز خارج خواهند شد.

 

داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال، عدم خرید خودرو در 48 ماه گذشته، عدم امکان انتقال سند خودرو و … از جمله محدودیت‌هایی است که برای ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی، درنظر گرفته شده است.

آدرس سامانه فروش خودرو وارداتی نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

1- خرید خودروهای وارداتی به ایران، فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی به آدرس اینترنتی saleauto.ir امکان‌پذیر است.

پس از سامانه یکپارچه خرید خودرو داخلی، این دومین سامانه‌ای است که در سال 1401 و از سوی وزارت صمت برای خریداران خودرو، راه‌اندازی شده.

 

2- ثبت‌نامِ زودتر در این سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی، به معنای در اولویت قرارگرفتن در تخصیص خودرو وارداتی نیست. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی، تا پایان مهلت زمانی اعلام شده در هر مرحله، برای ثبت‌ نام خودرو وارداتی، فرصت دارند و لازم نیست در همان ساعات اولیه شروع ثبت نام ماشین وارداتی، به آن مراجعه کنند.

مراحل خرید خودرو وارداتی

فرآیند عرضه خودروهای وارداتی شامل سه مرحله است:

  1. ثبت‌ نام خودرو انجام شده و پس از آن یک فهرست نوبت‌دهی ثبت نام منتشر می‌شود.
  2. واردکننده نسبت به عرضه خودرو اقدام و افراد مطابق با نوبت خود می‌توانند نسبت به خرید خودرو وارداتی اقدام نمایند.
  3. با ارسال دعوت‌نامه توسط واردکنندگان، خودرو تحویل خریداران می‌شود.

شرایط ثبت نام خودرو وارداتی

متقاضیان برای ثبت‌ نام در سامانه فروش خودرو وارداتی باید شرایط زیر را داشته باشند:

1- گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو وارداتی الزامی است.

2- متقاضیانی که طی 48 ماه گذشته، خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا داشته‌اند، امکان ثبت‌نام خودرو وارداتی ندارند.

3- متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان خرید خودرو وارداتی را ندارند. شایان ذکر است تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود.

4- در صورتیکه ثبت نام کنندگان در سامانه خرید خودرو وارداتی، به هر روشی (خرید از بورس، خرید از خودروساز و …) خودروی تولید داخلی یا خودروی مونتاژی دریافت کند، مجاز به ثبت نام خودرو وارداتی نیستند و در صورت ثبت نام، باید از خرید خودرو وارداتی انصراف دهد. چراکه در غیر اینصورت، مشمول جریمه نقدی می‌شود.

5- انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو وارداتی، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی، ممنوع است.

6- امکان صلح خودروهای وارداتی وجود ندارد.

7- امکان انتقال سند خودرو وارداتی، به مدت یک سال از زمان خرید، وجود ندارد.

8- امکان ثبت‌نام و خرید ماشین وارداتی، برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

9- پس از پایان ثبت‌نام، نوبت تخصیص افراد دارای شرایط مذکور طبق قرعه مشخص می‌شود.

10- با تعیین “نوبت”، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های آتی خودروی وارداتی، نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی، اقدام نمایند.

11- افتتاح حساب وکالتی و همچنین واریز وجه موردنیاز در این حساب، برای همه متقاضیان خرید خودرو وارداتی الزامی است.

12- متقاضیان دارای “نوبت خرید خودرو وارداتی”، امکان ثبت‌نام و خرید خودروهای داخلی را ندارند.

نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

نحوه انصراف از خرید خودرو وارداتی

1- افرادی که به‌صورت هم‌زمان در بورس کالا یا سامانه‌های خرید شرکت‌های خودروساز ثبت‌نام نموده‌اند، در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.

2- امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد.

3- انصراف از خرید خودر وارداتی، در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل 5 درصد قیمت پایه به واردکننده می‌شود.

 

افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودرو وارداتی نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

1- تمامی متقاضیان خرید خودرو وارداتی، ابتدا باید یک حساب وکالتی افتتاح کرده و مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب وکالتی خود واریز نمایند.

 

2- افتتاح حساب وکالتی باید در یکی از شعب بانک‌های زیر انجام گردد (سایر بانک‌های حائز شرایط پس از اتصال به سامانه معرفی خواهند شد):

 

بانک تجارت

ملت

صادرات

ملی

قرض الحسنه مهر ایران

کشاورزی

سپه

صنعت و معدن

رفاه

توسعه تعاون

3- وجه دریافتی که در زمان افتتاح حساب وکالتی جهت ثبت‌نام اولیه واریز می‌گردد تا زمان تحویل خودرو باید در حساب مسدود باشد و در صورت برداشت، ثبت‌نام فرد ابطال می‌گردد.

 

4- با افتتاح حساب وکالتی خودرو و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.

 

5- پس از صدور دعوتنامه خودرو از سوی فروشنده، بخش دوم پرداخت وجه به حساب وکالتی باید تکمیل گردد و به حساب گمرک (یا دستگاه‌های ذی‌نفع) واریز شود. بنابراین می‌توان چنین گفت که وجه خودرو، باید در سه مرحله پرداخت می‌شود:

 

مرحله نخست: به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام

دوم: در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک

سوم: در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد.

شرایط نوبت دهی خرید خودرو وارداتی نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

1- پس از پایان پیش ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو خارجی، واردکنندگان خودرو، تعداد مشخصی خودرو را عرضه کرده و کسانی که نوبت بالاتری دارند، امکان انتخاب خواهند داشت.

2- در صورتی که فرد دارای نوبت یکی از خودرو عرضه‌شده را انتخاب نکند، نوبت او حفظ شده و در عرضه‌های بعدی می‌تواند از نوبت خود استفاده کند.

3- پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد و برآوردی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد به خریدار اعلام خواهد شد.

زمان تحویل خودرو وارداتی به خریداران نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

پس از ورود خودرو به گمرک، واردکننده نسبت به ارسال دعوت‌نامه خودرو، اقدام نموده و موظف است در صورت تکمیل وجه خریداران ظرف مدت حداکثر یک ماه خودرو را تحویل دهد.

جریمه تاخیر در تحویل خودرو وارداتی نحوه ثبت نام خودرو وارداتی (saleauto.ir)

واردکننده خودرو متعهد به تحویل خودروهای فروخته‌شده بوده و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، بایستی ماهانه 5.7 درصد جریمه عدم تحویل در زمان مقرر را به خریدار پرداخت نماید.

در صورت تاخیر بیش از 3 ماه، واردکننده یا خریدار، مجاز به ابطال قرارداد خرید خودرو بوده و در این شرایط، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه 5.7 درصد در ماه، مکلف به پرداخت 5 درصد جریمه فسخ قرارداد است

admin
ارسال دیدگاه